Wij betreuren dat het Reformatorisch Dagblad heeft besloten de advertentie die in het kader van de Celebrate Love campagne werd ontwikkeld, niet te plaatsen. De uiting was een reactie op de flyer van Civitas Christiana die door deze krant verspreid werd. De makers van de flyer plaatsten een groot rood kruis door een eerdere uiting van Suit Supply, waar twee mannen op waren afgebeeld.
Kort na de lancering van de campagne van Suit Supply lanceerde Femmes For Freedom samen met maatschappelijke partners de campagne Celebrate Love, waarin allerlei vormen van liefde gevierd worden. Na de lancering van de campagne in maart merkten wij dat ook in de gereformeerde gemeenschap de behoefte bestaat om vrije partnerkeuze bespreekbaar te maken. Dat beoogden wij met deze uiting te doen. Dat de advertentie niet geplaatst wordt, wil niet zeggen dat de discussie niet alsnog plaats kan vinden. Wij gaan het gesprek graag aan via andere platformen en kanalen.
We willen Jasper Klapwijk, Ahmet Polat, John en Lionel Lapré, Sebastiaan Hendriks van CSDM en alle donateurs van harte bedanken voor hun inzet en steun. De afbeelding die we samen voor het RD maakten, is te downloaden via www.femmesforfreedom.com. Deze poster kan net als alle andere uitingen op www.celebratelove.nl verspreid worden door maatschappelijke instanties en bedrijven.Heeft u interesse in het ontwikkelen van een campagne op het gebied van vrije partnerkeuze, dan vernemen wij dat graag.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Farah Marzak via farah.marzak@femmes.wvmkb-sites.nl of |
06-53 10 66 64
Jasper Klapwijk reageert met het volgende persbericht:
Apeldoorn/Amsterdam · De advertentie van twee mannen in een liefhebbende pose die Jasper Klapwijk met Femmes for Freedom heeft aangeboden aan het Reformatorisch Dagblad wordt niet geplaatst. Dit laat Erdee Media vandaag in een reactie weten. De advertentie was een reactie op een flyer van Civitas Christiana, waarop een rood kruis door twee mannen te zien was.
Het Reformatorisch Dagblad vindt dat de uiting van twee mannen die elkaar verliefd aankijken met de tekst ‘Onvoorwaardelijke liefde’, niet past binnen het advertentiebeleid van de krant. Wel zal de redactie van het RD naar aanleiding van deze advertentie op de opiniepagina een briefwisseling plaatsen over homoseksualiteit in de gereformeerde gezindte.
Klapwijk laat weten teleurgesteld te zijn over de afwijzing van de advertentie: “Ik vind het jammer dat we, ondanks goede gesprekken met het RD en maximale inspanningen aan onze kant om niet aanstootgevend te zijn, geen ruimte krijgen voor een advertentie die vrije partnerkeuze en vrijheid van meningsuiting bepleit. Ik had graag een geluid in het RD gezien naast de oproep van Civitas Christiana, vooral om een signaal te geven aan mensen die opgesloten zitten in een huwelijk of zich niet durven te uiten over hun seksuele voorkeur.”
Cees Hovius, manager commerciële zaken van het RD: “De advertentie heeft het over onvoorwaardelijke liefde en suggereert daarmee dat er ook intieme liefdesrelaties moeten kunnen bestaan tussen mensen van hetzelfde geslacht. Dat is ook wat de foto uitstraalt. De criteria van ons advertentiebeleid zijn gebaseerd op de Bijbel. Naar onze overtuiging biedt de Bijbel alleen ruimte aan deze liefdesrelaties binnen een huwelijk tussen man en vrouw. Daarom moeten we de advertentie afwijzen.”
De actie krijgt wel een vervolg op de opiniepagina van het RD. John Lapré, die als model poseerde voor de advertentie van Klapwijk en Femmes for Freedom, zal een brief schrijven waar de hoofdredactie op zal reageren. Daarnaast zal Elze Reinders, voorheen actief in verscheurd.nl een opinieartikel schrijven. Klapwijk: “Ik ben blij met wat we krijgen, al had ik ook gehoopt op advertentieruimte. Maar het gaat me niet primair om een advertentie. Ik hoop en verwacht dat het gesprek op de opiniepagina leidt tot meer vrijheid voor mensen die nu in de knel zitten binnen de reformatorische wereld.”